Turystyczna rowerowa pętla Sokółki, czyli "U Pana Boga za Piecem"...

... ależ zabrzmiało. Przecież w tej Sokółce nic nie ma! "Pipidówka" jak ktoś, kiedyś słusznie poniekąd rzekł. Ano coś jednak jest i spróbuję to udowodnić. Jestem zdania, że powinno się promować to co się ma, a nie rozpaczać nad tym czego się niema. Natknąłem się na tego typu trasy w wielu miasteczkach podobnej wielkości do Sokółki. Czy to spacerowe, rowerowe czy historyczne. Czasem warto było poświęcić na nie czas a czasem zdecydowanie nie.  Czy taka trasa w Sokółce ma wartość? Nie wiem. Oceńcie sami.

Właściwie tę sytuację sprowokowała moja 6-letnia córka, która zapytała gdy przechodziliśmy obok totemu wielokulturowości na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Wróblewskiego:
- Tatusiu co to jest?
- To jest... yyy... pomnik taki! Zobacz plac zabaw! Choć szybko! - wybrnąłem.
Pomyślałem wtenczas: tyle lat ma się do czynienia z tą Sokółką a na takie pytanie dziecku nie potrafię odpowiedzieć... Chodził mi kiedyś pomysł, żeby objechać Sokółkę dookoła w jakiś ogarnięty sposób. Lecz rozsądnie się nie da! No chyba, że ktoś założy, że dookoła Polski to też dookoła Sokółki. Wtedy inna sprawa. Do rzeczy!

Przebieg trasy, szlaku, wycieczki - jak wolisz:

Startujemy z dworca PKP, skręt w prawo w ul. Kolejową, na drugim skrzyżowaniu skręt w lewo w ul. Mariańską, pierwsza w prawo w ul. Przemysłową (widoki niezbyt ciekawe, po lewej stara wieża ciśnień, nieczynna), dojeżdżamy do ul. Kresowej, skręcamy w lewo, dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Grodzieńską (mamy tu zabytkową kapliczkę) zawracamy i jedziemy prosto ul Kresową (po prawej firma MetalFach - producent maszyn, kotłów i konstrukcji stalowych oraz składnice maszyn i traktorów).

Za linią kolejową na Suwałki skręcamy w lewo w ul. Torową (doznajemy tu ścieżki rowerowej), za Powiatowym Zarządem Dróg a przed  Betoniarnią LuxBet Zabłoccy skręcamy w prawo w szutrówkę, następnie trzeba obejść szlaban blokujący wjazd do lasu (na wprost pomnik upamiętniający pomordowanych w tym miejscu mieszkańców Sokółki i okolic, nieco dalej po prawej i lewej symboliczne mogiły). Znajduje się tutaj również znaczona ścieżka do form aktywności "na orientację".

Zawracamy i skręcamy w prawo, ponownie w ul. Torową, dojeżdżamy do ruchliwej szosy do Kuźnicy skręcamy w lewo ( można prosto, lecz dalej i droga lichawa), za Tesco po lewej na skwerku pomnik Lotników Lewoniewskich, skręcamy w prawo w ul. Żwirki i Wigury (szutrówka na razie), następnie skręcamy w lewo na ul. Reymonta, ok. 1,5 km prosto, dojeżdżamy do szosy Sokółka - Dąbrowa Białostocka, skręcamy w lewo, (po prawej cmentarz żołnierzy radzieckich a na nim prawdziwy sierp i młot na wysokim postumencie, ale cicho bo się wyda i zburzą!) Po lewej od wejścia na wspomniany cmentarz znajduje się furtka na cmentarz prawosławny wchodzimy przez nią prowadząc rower ( na cmentarzu jedne z najstarszych nagrobków, w murze cmentarza wmurowane nagrobki, stare, napisy w j. rosyjskim, na górce kaplica cmentarna pw. Świętej Męczennicy Pawły z 1900 r, trzy tajemnicze kolumny, panorama na sporą część Sokółki).

Wychodzimy przez bramę główną, zjeżdżamy prosto w dół drogą z kostki i skręcamy w prawo w szutrówkę, po prawej lasek następnie cmentarz, cały czas prosto, dojeżdżamy do alejki lipowej i skręcamy w lewo (to właśnie tą alejką jechały zakonnice na tandemie w filmie Jacka Bromskiego "U Pana Boga..."), wjeżdżamy na teren kościelny (po lewej zabudowania gospodarskie, stara plebania, za nią ogród po lewej kościół - miejsce wielu scen ze wspomnianego filmu "U Pana Boga...", w kościele, który jest już sanktuarium - kult cudu eucharystycznego), jedziemy alejką po przekątnej całego placu kierując się na skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną (na rogu znajduje się Pomnik Zesłańców Sybiru, po drugiej stronie znajduje się   zabytkowy budynek Szkoły Podstawowej nr 1 a na jej elewacji widnieje granitowa płaskorzeźba - Alegoria Nauki z 1933 r., popiersie Adama Mickiewicza).

Kierujemy się w górę ul. Mickiewicza (na skrzyżowaniu z ul. Ściegiennego lodziarnio-kawiarnia "Stara Szkoła, można zrobić przerwę na co nieco), jadąc dalej po prawej mijamy budynek szkoły (obok popiersie św. Jana Pawła II), za liceum ogólnokształcącym skręcamy w lewo w ul. Polną, przejeżdżamy skrzyżowanie z ul. Piłsudskiego, na końcu ul. skręcamy w prawo w ul. Dąbrowskiego i w za chwilę w lewo pod wzniesienie w ul. Zamenhofa, ponownie w lewo w ul. Malmeda (po prawej kirkut założony w XVII wieku z zachowanymi macewami - ponad 900, zaliczany do najlepiej zachowanych kirkutów w woj. podlaskim).

Ponownie skręcamy w lewo w ul. Sikorskiego, na pierwszym skrzyżowaniu kierujemy się w prawo w ul. Piłsudskiego (po lewej skwerek, popiersie Piłsudskiego, plac zabaw, fontanna, miejsce na odpoczynek, jadąc w dół po lewej słup totemiczny z płaskorzeźbami - Sokółka Wielokulturowa, również po lewej na rogu z ul Ściegiennego zabytkowa drewniana stara plebania z 1880).

Dojeżdżamy do placu Kościuszki (po lewej Muzeum Ziemi Sokólskiej, po prawej skwerek i nieco dalej kino Sokół) przejeżdżamy szosę nr 19 (po lewej gmach Urzędu Miejskiego przed nim pomnik z okazji 400 lecia Sokółki przedstawiający sokoła, po prawej za parkingiem cerkiew po wezwaniem św. Aleksandra Newskiego z odbudowaną efektowną dzwonnicą bramą, przed dzwonnicą niewielki skwerek).

Ponownie przejeżdżamy szosę nr 19 i wjeżdżamy w ul. Kilińskiego, następnie skręcamy w lewo na ul. Ściegiennego (plenery z filmów Bromskiego "U Pana Boga...", po lewej budynek ceglany - była siedziba Urzędu Bezpieczeństwa z wmurowaną tablicą upamiętniającą ofiary represji komunistycznych 1944 - 1956 - potencjalna siedziba Muzeum Represji Ofiar Komunizmu).

Skręcamy w lewo na ul. Dąbrowskiego, ponownie przecinamy szosę nr 19, skręcamy w prawo na ul. 1 Maja (po prawej skwerek a na nim pomnik poświęcony obrońcom Polski z 1920 r.) następnie skręcamy w ul. Sienną, przejeżdżamy tory kolejowe, wjeżdżamy pod wzniesienie ul Roski Małe, następnie zakręt w prawo, to już ul. Górna, za mostem nad strumieniem Sokółka skręcamy w lewo na ul. Dolną (prawdziwie miejsko-wiejska sielanka tu się toczy...), kończy się asfalt i wjeżdżamy na szutrówkę (podziwiać można tu panoramę niemal całego miasta, to jedyne takie miejsce w okolicy).

Po ok. 2 km. droga skręca na Wojnachy, wjeżdżamy na asfalt kierując się na Kamionkę Nową, przed którą skręcamy w lewo na ul. Jana Pawła i ponownie wjeżdżamy do Sokółki (po prawej w oddali budynki po nieczynnym szpitalu zakaźnym, dawne koszary, następnie po prawej kościół pw. Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa), za kościołem skręcamy w ul. Osiedle Zielone a następnie w lewo na skwerek na którym znajduje się ścieżka rowerowa, na końcu ścieżki skręcamy w prawo i przecinamy ul. Kryńską kierując się nad zalew (znajduje się tu fontanna i pomnik braci Ejsmontów, którzy zginęli w 1969 r. próbując opłynąć jachtem świat dookoła).

To już nie istnieje.

Jedziemy ścieżką brzegiem zalewu (możemy tu odpocząć), przejeżdżamy obok plaży i Ośrodka Wczasowego OSiR kierując się na ul. Wodną, na jej końcu skręcamy w prawo na ul Kryńską, dojeżdżamy do przejazdu kolejowego i po lewej widać już początek naszej wycieczki, czyli dworzec PKP. Całość ok. 18 km.

Ale nasmarowałem! Kto to będzie czytał!

Teraz mapa naszej wycieczki

Podsumowanie (subiektywne lub obiektywne - jak wolisz)

Po co ja to stworzyłem?

Żeby można było w jakimś stopniu poznać Sokółkę łącząc z aktywnością na rowerze. Żeby poznać Sokółkę z innej strony, nie tylko z perspektywy załatwienia zakupów,sprawunków, spraw w urzędzie gminy, powiatu, miejscem pracy, pobrania kasy w banku. Żeby w przeszłości można było się pobawić w grę miejską lub jakąś formę geocachingu. Bo nic takiego nie ma...

Uwagi

1. Trasa nie znaczona w terenie.
  2. Do przejechania na rowerze górskim lub crossowym.
  3. Ścieżek rowerowych prawie nie uświadczysz.
  4. Można wykorzystywać opracowanie do woli, jednak należy zaznaczyć, że to ja stworzyłem.
Na koniec jeszcze dane z licznika rowerowego.